PAKCIK MAKCIK COMEL

Selasa, 5 April 2011

KENAPA BATERI DAN MAGNET BAHAYA UNTUK KANAK-KANAK?

Assalammualaikum! aku baru je balik dari sekolah ni ha.. penat uh~ haha~ oh ye! aku nak ucapkan terima kasih kepada adybudika.com dan http://bobiestory.blogspot.com/ kenapa??? sebab.. aku baru je terima hadiah dari mereka ni.. melalui contest yang aku masuk iaitu program tv saya sendiri dan segmen aku dan warna hijau. pada en bobie, mutiara tu.. sudah diserahkan kepada my mum! thanks! pada en ady, saya suka katak tu! dan benda bulat warna kuning tu.. COMEL!!! haha~

korang korang korang!!! korang tau tak... yang alat mainan yang bebateri dan bermagnet boleh membahayakan KANAK KANAK???


TAK

meh sini dekat dekat aku nak cerita.. seperti yang sedia maklum, bateri ni ada macam2 jenis! ada yang berbentuk silinder, ada yang berbentuk cuboid dan bulat..




kenapa bateri berbahaya kepada kanak2??? setiap kanak2 cenderung memasukkan apa hampir semua benda kecil ke dalam mulutnya.. termasuk lah bateri yang kecil berbentuk bulat seperti kat atas ni.. bila dah telan.. bateri ni akan masuk ke dalam tempat pencernaan. bateri yang tersangkut pada tekak atau usus akan membebaskan hidroksida yang akan menyebabkan lecuran pada bahagian tersebut.

selain bateri, magnet juga berpotensi tinggi menyebabkan maut kepada kanak kanak. bayangkan kalau budak tu telan banyak2 magnet. magnet pertama masuk bawah sekali. magnet kedua kat tengah2, dan magnet seterusnya kat tempat2 lain la.. mestilah magnet ni saling menarik dan akan membelitkan usus seterusnya menyebabkan kematian.

bahayakan??? siapa sangka benda sekecil bateri dan magnet tu boleh menyebabkan risiko besar kepada kanak2! so ibu ibu bapak bapak siapa yang punya anak jaga2 lah anak korang tu ye.. nak dapat anak bukannye senang. kena kawin dulu.. berapa ribu duit keluar?? dah tu kena usaha pulak.. dah tu.. kena tunggu 9 bulan lebih baru lah nampak rupa anak tu depan mata.. duit lagi.. haishh.... lepas tu beli kelengkapan untuk budak tu.. naik umur 3-4 tahun.. mati sebab kelalaian kita sendiri.. 


~LEAVE ME A COMMENT SO THAT I KNOW WHO R MY READER~

Tiada ulasan:


_________________ ____
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

wibiya widget