PAKCIK MAKCIK COMEL

Selasa, 26 Julai 2011

JOM BUAT AISKRIM GORENG??

Assalammualaikum.. korang pernah makan... aiskrim goreng tak??  nyam nyam.. haha~ selalu kalau aku pergi pasar, mesti tempat jual aiskrim goreng ramai org.. serius aku cakap.. aku ta pernh makan benda alah ni// so.. disebabkan rasa nak makan ais krim ni, aku pegi la cari resipi dia.. dan akhirnya.. aku jumpa!! yea yeaahhhhh!! haha~

jom buat?? senang je...
bahan yang korang perlukan cuma.. roti dan aiskrim.. ala.. roti keping2 tu la.. benda lain yang korang perlukan adalah acuan telur benjo.. apa yang korang perlu lakukan ialah..


  1. lembapkan kepingan roti dengan sedikit air..
  2. letakkan satu/dua sudu besar aiskrim kegemaran korang antara 2 keping roti.
  3. ambil acuan telur benjo tu tadi dan tekupkan pada roti di mana terdapat aiskrim tu. tekan kuat2..
  1. bungkuskan dalam plastik dan letak kan kat freezer selama satu malam..
  2. kemudian, korang goreng la roti yang korang dah bentukan tu dlm minyak yang betul2 panas sehingga jadi macam warna kat atas tu.. sekejap je tau.. 
  3. nak tambah perasa, buh la susu cair atas aiskrim goreng korang tu..
  4. dah tu.. hidangkan hasil kerja korang tu kat aku.. oke! haha~
ni kalau korang beli kat kedai ni.. RM 1.00 padahal kalu buat sendiri.. dpt makan banyak2 lebih RM 1.00.. kenyang babe! haha~ oh ye! kenapa perlu lembapkan roti dengan air?? supaya apabila korang nak bentukkan aiskrim goreng korang tu guna acuan telur benjo, roti tu dapat terbentuk engan cantik dn hujung dia melekat.

SELAMAT MENCUBA~


  ~MAAF KIRANYA TERKASAR BAHASA. SEGALA KESULITAN AMAT DIKESALI~

1 ulasan:

asnizaziz berkata...

tak pernah makan lagi..wah..nak try buat la..hehe:D


_________________ ____
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

wibiya widget