PAKCIK MAKCIK COMEL

Rabu, 8 Jun 2011

[RESIPI] MOCHI MANGGA

assalammualaikum.. aku takdak mood lah weih. tapi aku nak gak taip2 kat sini.. hehe~ tangan ni gatai meyh~ korang pernah tak makan mochi mangga? alah.. benda hijau2 tu lah.. pastu dalam dia ada jem mangga? sebenarnya warna apa pun boleh tapi nak nampak sedap punya pasal, gabungan warna jem mangga dengan hijau tu lebih mnyelerakan.. nyum2,, *aku nak cari gambar tunjuk kat hangpa pun tak jumpa. so. korang just bayangkan je lah k..

dah cerita2 pasal mochi ni kan.. aku nak la bagi recipe kat korang sket.. **cewah.. aku masak pun ta pass.. ni nak bagi recipe kat orang.. haha~ takpe2.. korang jangan risau. ni recipe orang, bukan aku.. aku just cuba2 je..

bahan2 :-


  • 2 hiris halia
  • 100g gula
  • 150ml air
  • 160g tepung pulut.
  • 2 biji mangga ranum **boleh ganti dengan buah apa pun. tapi nanti dah tak jadi mochi mangga dah la. jadi mochi lain pula. hehe~ kalau guna buah kiwi atau epel hijau pun sedap.
  • beberapa titis pewarna.. **ikut suka korang la nak warna apa.. tapi hijau nampak nyum2..
  • 200ml krimer sejat. **aku guna marigold punya.
  • sedikit bijian hitam dan putih utk hiasan. 



cara penyediaan :-


1. panaskan 100ml air, 100g gula dan hirisan halia. kemudian biarkan ia sejuk.
2. campur bahan air gula yang telah sejuk dengan susu sejat.
3. adunkan tepung pulut dengan air dan pewarna kemudian bentukkan doh kecil yang kenyal.
4. gunakan penyeduk atau sudu utk menyeduk mangga yang ranum agar ia menjadi bulat.
5. sediakan doh kecil dan masukkan inti mangga tadi.
6. masak doh berisi mangga tadi dengan air panas sehingga doh timbul. alihkan ke dalam air gula dengan susu sejat tadi. sebagai hiasan taburkan bijian putih dan hitam.
7. SELESAI!!

senangkan? alah.. dia hampir serupa nak buat badak berendam lah. cuma adalah bahan ditukar sikit.. dah jupe dah gambar dia.. tgk la kat bawah ni~


~LEAVE ME A COMMENT SO THAT I KNOW WHO R MY READER~

Tiada ulasan:


_________________ ____
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

wibiya widget