PAKCIK MAKCIK COMEL

Ahad, 20 Mac 2011

TOLONG dan TERIMA KASIH!

Assalammualaikum..

korang tau tak.. kehebatan ucapan....



dan perkataan....


tak ramai yang sedar... ucapan terima kasih dan perkataan tolong ni dapat membahagiakan orang.. sebab.. benda ni dah biasa kan?? tapi pernah tak.. korang rasa sakit hati bila diarah??

**wei.. amikkan buku tu..

**lin.. buatkan aku air..

**jat, kau pergi beli jagung jap..

kalau arahan tu aku tujukan kat korang.. korang rasa marah tak? sakit hati tak?? sebab apa?? sebab kita diarahkan? lain lah kalau orang tu minta tolong.. tapi sedar tak.. yang sebenarnya.. korang ni.. buat benda yang sama???

susah sangat ke nak sebut 'tolong'?? susah? atau sebenarnya korang ego?? korang fikirlah sendiri.. korang ada hati.. ada perasaan.. korang boleh rasa sakitnya bila dijadikan 'macai' oleh orang lain..

tapi bila ada perkataan 'tolong' dalam satu arahan,sedikit sebanyak dapat meredakan rasa sakit hati tu kan?? eh, tolonglah jangan jadi ego! jawatan awak tu tak setinggi mana pun!

lagi satu.. susah sangat ke nak ucapkan terima kasih wahai orang2 yang memberi arahan?? orang dah tolong tu ucap lah terima kasih! dah la kau arah2 kan orang buat itu ini.. dah tu selamburrr badak kau je blah kan! tolong lah! hargai sikit orang lain. jangan fikir diri sendiri je.. ni tak.. bila orang buat macam tu kat kau, tau marah.. tp tak sedar yang kau dah lukakan hati orang??

aku tau... aku faham.. manusia ni.. tak semuanya sempurna.. kadang2 kita lupa.. kadang2 kita tak sedar.. bahawa kita telah menyakitkan hati orang lain.. macam tu juga aku.. kadang2 aku lupa nak ucapkan terima kasih.. sbb mungkin masa tu.. aku dalam keadaan yang agak tak stabil.. so.. apa kata.. lepas ni.. kita sama2 baiki diri sendiri??? kita jadi manusia yang lebih baik dr sebelum korang baca entry ni??  biasakan lidah tu untuk mengucap terima kasih..

kiranya kau masih ego untuk mengucap perkataan tolong dan terima kasih ni sesama manusia... sekurang kurangnya... ucaplah terima kasih kepada DIA yang dah memberi kau nyawa sehingga kau boleh jadi seego ni.. ucaplah terima kasih kepada DIA yang dah memberi kau kejayaan sehingga kau boleh menjadi tidak sedar diri begini! dan mintalah pertolongan pada NYA pada waktu malam di mana semua orang telah tidur kerana keegoanmu tidak mahu orang lain melihat kau merayu rayu.. kerana DIA.. yang beri kau segalanya di dunia ni... sekurang kurangnya pada ALLAH yang maha kaya... yang maha kuasa...



~LEAVE ME A COMMENT SO THAT I KNOW WHO R MY READER~

4 ulasan:

Lizzie Yasmin berkata...

TOLONG n TERIMA KASIH.. tnda orang berbudi bahasa,....

GadisGula-gula berkata...

betul tu betul.. hehe~

sekamar rindu berkata...

salam...

terima kasih..kadang2 selalu lupa nak ucap...

GadisGula-gula berkata...

k... wc meyh


_________________ ____
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

wibiya widget