PAKCIK MAKCIK COMEL

Sabtu, 19 Februari 2011

TIPS BERJAYA BLOGGER DARI NEWBIE?

Assalammualaikum...

wahai para blogger baru sekalian alam.. dari kutub utara mengelilingi bumi ke kutub selatan.. dari planet utarid hingga ke naptune kemudian kembali ke bumi.. dengarlah wahai blogger baru sekalian!! (maksud aku.. baca..)
meh sini dekat2 aku nak story~

aku search google bout.. 'tips berjaya blog'... aku rasa macam.. ada yang tak kena..
contoh tips : jangan copy paste entry orang lain.
akibat        : orang tak akan masuk dah blog kau!

tapi masalahnya... aku usha blog yang banyak copy2 ni lah yang ramai follower.. tak caya?? korang pergi la usha mana2 blog yang agak ramai follower (tak semua ye), kebanyakkan entry pun copy juga..

jadi sebenarnya apa tips yang paling sesuai untuk ada ramai reader??

aku ni pun blogger baru... terus terang meh sini aku nak cerrr sikit... aku dah blogging ni sejak dari tahun lepas. pada 21 feb 2010. follower yang aku cecah cuma 20+ sahaja.. tu dalam masa setahun.. tapi masa tu entry aku pun tak menarik sangat. dan aku tak kenal lagi dengan dunia blog ni.

jadi.. dalam bulan januari 2011, aku agak terperanjat bila follower aku dari jumlah 20+ terus menginjak naik ke 50++ hanya dalam masa tak sampai sebulan.. pelik? tapi benar.. apa rahsianya??

bagi aku.. sebenarnya tips blogger berjaya ni kan.. tak lah serumit yang korang selalu baca kat google tu..
korang hanya perlu....

1. jadi blogger peramah. orang komen, ko balas la.. orang visit, ko visit balik! jangan la sombong melampau~


2. perbanyakkan sertai sebarang segmen atau contest.. kenapa?? selalunya.. orang yang buat segmen dan contest ni mesti akan ada ramai follower n reader. then kalau korang sertai aktiviti mereka, automatiknya, nama dan link blog korang akan tersenarai kat blog popular tu. then, bila orang baca segmen korang, orang akan follow korang. insyaallah. selain tu, kalau korang selalu sertai benda2 macam ni, korang tak payah nak runsing kalau blog jarang update. aku?? aku selalu join segmen dari blog ben ashaari.. thanks to him!


3. katakan 'taknak' pada blog berat! or no one cares bout your blog! faham2 lah ye!

4. ping la blog korang kat mana2 tempat macam.. gengblogger.com dan googleping.com. sebab kat tempat2 macam ni la para blogger selalu cari entry untuk dibaca. ada yang nak cari idea untuk buat entry.. tajuk mesti gempak dan tak tersimpang dari entry korang!

senang kan?? yeSSS!! sangat senang! tak payah nak sibuk2 buat ini buat itu. bukan maksud aku benda alah tu semua tak guna.. sebenarnya, berguna. tapi bagi aku, semua tu sebagai sampingan je.. yang aku bagi ni, mungkin asas je~

semua ni sebagai pandangan dan pengalaman dari aku je.. kalau korang rasa, aku totally wronged, then, korang tak perlu lah nak try2 benda ni. dan lagi satu.. aku minta maaf la kalau entry kali ni bukan apa yang korang nak. sekian~




~LEAVE ME A COMMENT SO THAT I KNOW WHO R MY READER~

2 ulasan:

antudegil berkata...

maknanya selama setahun tu memang jenis menyombong la ek? ikikikiki!

G3-lina berkata...

btoi3! memang jenis mnyombong gyler~


_________________ ____
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

wibiya widget