PAKCIK MAKCIK COMEL

Ahad, 20 Februari 2011

Program TV Saya Sendiri - Ady Budika Contest

Assalammualaikum. dah lama tak sertai sebarang contest.. asyik segmen je.. kali ni nak join contest dari ADY BUDIKA lak!
Ady Budika
KLIK UNTUK JOIN CONTEST


whoaaaa!!!!! program tv aku sendiri? kalau aku diberi peluang lah kan.. aku nak buat program tv berkenaan pelajaran kat sekolah.. maksud aku.. zaman sekarang ni kan TV ada kelebihan yang superb! cakap ngan aku siapa yang tak pernah tengok TV? even orang asli pun ada TV tau! siap ada Astro lagi! so elok lah manfaatkan TV ni sebagai satu medium untuk murid2. 

sedia maklum, tak ramai yang suka program TV yang berunsurkan ilmu. betul tak? adalah yang minat, tapi hanya segelintir. jadi kalau aku diberi peluang lah nak buat program sendiri, aku akan aturkan program mengikut umur. lagipun, melalui TV, kita akan menggunakan hampir semua deria kita macam mata, telinga, mulut, dan minda. secara tak langsung kita akan mudah mengingati.

contoh : pelajaran sejarah
aku akan buat program yang ada kaitan dengan sejarah. mungkin dalam bentuk animasi. cuba tanya budak2 umur 6-7 tahun.. 'semalam ada cerita ultraman kan? ultraman tu lawan dengan siapa? siapa menang? bla bla bla..' atau cuba tanya orang dewasa. 'eh malam tadi bola sapa lawan sapa? sapa menang? ada tak yang kena kad kuning??' (ni kira sejarah lah ni ye.. sebab dah berlaku.. ngeeee) .senang je mereka jawab. kan seronok kalau dalam exam dorang jawab soalan dengan mudah seperti mereka jawab soalan mengenai ultraman dan bola. jadi dah lihat kan betapa hebatnya pengaruh  TV?!

nama program aku? urm.. mungkin 'GENERASI BIJAK PANDAI'. sesuai kE?? hehe~ biarlah..program aku kan.. ngeee~

konsep program? macam yang aku terangkan dari mula.. konsep program ni adalah sesi pembelajaran yang boleh menarik perhatian. melalui animasi atau fantasi. tapi fungsi tetap sama iaitu ILMU~

station mana aku nak siarkan prgram ni? urm.. aku tak kesah.. siapa nak, ambil! hehe~ urm.. mungkin TV3 dan TV9 sebab sasaran aku adalah kanak2 dan remaja.

macam mana nak tarik penonton? urm.. aku rasa dah terangkan dari awal.. melalui animasi dan fantasi. kenapa? sebab selalunya realiti itu membosankan! hehe~ asal usul cerita masih sama cuma diolah sedikit.


~LEAVE ME A COMMENT SO THAT I KNOW WHO R MY READER~

3 ulasan:

Bunga berkata...

tv bunga leh?/

Sang Gabriel berkata...

sejarah ialah kelas tidur
serius aku ckp
dari skolah sampai kolej
sejarah tetap busan

cara pengajaran ilmu la maksud aku

tapi ilmu sejarah yg aku cari n gali sendiri
sgt seronok

haha

G3-lina berkata...

hehe~ same lah kite.. time sejarah mula lah setan nak tenggek kat mate,,

bunga.. sye ta faham... ngeeee


_________________ ____
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

wibiya widget