PAKCIK MAKCIK COMEL

Ahad, 12 Disember 2010

EH! HALAL KE TIDAK NI?

assalammualaikum~ aku taktau aku nak update apa~ hari ni mcm kosong gyler~ haha~ rasa mcm nak cerita pasal.. aku makan maggi kari nan roti je rini atau.. aku bergaduh nan ulun smlm.. atau.. pagi tadi.. aku tak tegur ibu~ atau bla bla bla~ dari pagi.. sampai sekarang... aku ta jumpa apa2 yang terisi dalam hati~ just zero~

oh yea~ pagi tadi, masa kat kedai.. ada sorang pakcik ni tengah cari air~ then, dia amik la air mountain dew~ pastu kelam kabut dia letak balik sambil kata "eh air beku!"


tengok botol dia.. ada la rupa macam botol air haram kan? jadi aku anggap 'beku' yang dia maksudkan.. ialah air keras~ huhu~ tapi sebenarnya air ni bukan arak yep! perkara ni membuatkan aku terfikir pasal islam itu mudah~ agak2 kenapa? 

aku nak cakap pasal islam dan makanan~ islam itu mudah bila korang tau makanan itu halal tapi korang tak yakin dengannya, maka makanan yang halal itu akan menjadi haram buat orang yang tak yakin! mudahkan? tak perlu lah korang garu2 kepala fikir, nak beli ke tidak! atau tak perlu lah korang pergi tanya org, "eh yang ni halal ke haram?" korang cuma perlu yakin dan percaya maka ia halal untuk korang! melainkan kalau makanan itu memang dah haram macam daging babi n arak~ kalau yang tu, korang yakin mcm mana pown, ia tetap haram untuk korang~ karang ada pulak yang mkn babi cakap "tak apa.. aku yakin ia halal! tak caye g tgk blog gadis gula2!" mampos bertimbun timbun dosa aku!"

halal dan haram tak bererti hanya pada makanan je yea! bnyk lagi! antaranya duit yangkita dapat sama ada dari pekerjaan atau orang bagi~ tetap perlu diambil kira sama ada ia haram atau tidak~ tapikan.. kalau duit orang bagi ni agak rumitkan? mcm mana nak tau duit tu haram ke.. halal ke.. senang je~ yakin dan percaya~ kalau ragu2, pndai2 korang lah yea~

p/s : air mountain dew tu aku tgk ada label halal~ tapi kebenarannya hanya Allah yang tau lah~ tapi aku minum je~ sbb aku yakin halal~ pakcik tu yang ta yakin! hehe~ adei! tapi mmg buat orang keliru betul la air tuh! ada ke patut botol catuh dye guna!! aish~

sempat aku snap tanda halal dye~ hehe~


2 ulasan:

Awang Oneng berkata...

Betul....yg penting bahan2 pembuatannya pun mesti halal juga...mcm makanan harian cth kedai Islam jual mee goreng..mmg halalkan tapi kalau kicap dia diragui halal....boleh jadi haram juga tu walau org Islam yg buat.....

Gadis~Gula~Gula berkata...

@Awang Oneng betul 2.. selalu jadi catuh.. selalunya bnyk terjadi kat super market~ pernah ritu.. ada org tu dye cakap nan diri sendiri, "bende ni boleh makan ke tidak ni? arh.. amik je la.. ada tnda halal kan.." itu dah kira meragui..


_________________ ____
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

wibiya widget