PAKCIK MAKCIK COMEL

Selasa, 12 Oktober 2010

BEZA ZAMAN JAHILIAH DAN ZAMAN MILLENIUM!

selamat malam sume~ tadikan... tengah2 aku nak gosok baju.. aku terfikir sesuatu.. sesuatu yg sebenarnye dah lama aku fikir cuma tak diluahkan.. aku terfikir pasal.. JAHILIAH! apa sebenarnya BEZA zaman jahiliah dengan zaman millenium iaitu zaman yg kita tgh lalui sekarang ni?? bila difikir fikir, dirujuk rujuk.. dan di imbas imbas.. jawapannya tiada!!! ehh.. mungkin ade la.. tp sikitttt je beza dia.. hurm..
meh sini aku bagy persamaan dia yea..

tapi sebelum tuh.. aku nak bagytau awal2.. blog aku ni dicipta bukan untuk buat org terasa, merasa atau dirasakan.. aku buat blog ni ad sebab2 tertentu.. so.. kalau en3 kali ni ade buat sesiapa yg terasa, merasa atau dirasa la kan.. aku minx.. KORANG SAMAN LAH AKU.. GERENTY AKU BAYAR GUNA DAUN POKOK NENEK N MUM AKU.. jgn risau.. satu daun bernilai 10 ribu ringgit malaysia.. al maklumlah.. sekarang ni kan pop bab saman menyaman ni.. opps! adakah sya menyinggung.. MAAF SAYA MEMANG SENGAJA!

sebelum aku bagy persamaan 2 zaman tersebut, aku nak bagytau sikit maksud jahiliah.. manelah tau ade yg tak tau kan.. kunk nade pulak yg ckp "dari form 1 sampai *** aku ta pernah belajar psal zaman ni.. yg aku tau.. zaman paleolitik, neolitik.. mesolitik.. " budak form 3.. biasa la.. haha~ jahiliah maksudnye BODOH! oppss.. SENGAJA LAGY..

ok... ni lah persamaan antara 2 zaman berikut :

zaman dulu-dulu : setelah nabi adam n hawa memakan buah yg dilarang oleh ALLAH, maka ALLAH lucutkan pakaian mereka.. bertempiaranlah kedua-duanya menggapai daun untuk menutup kemaluan mereka. maknenye.. mestylah seluruh badan tidak di tutup sepenuhnya kan??

zaman sekarang : "aunty2! tolong buatkan baju kat saya. ketatkan bahagian pinggang ye.. lengan ni sampai kat bahu je. jgn lebih ye." hoho.. pahamkan?? sungguh jahiliah betul lah..

zaman dulu-dulu : sebelum kedatangan islam.. org2 jahiliah ni buang anak perempuan dan anak lelaki. mereka tanam hidup2. sbb?? anak perempuan dikhuatiri memalukan org tua mereka sekiranya menjadi pelacur. anak lelaki dikatakan menyusahkan mereka. wow!

zaman sekarang : bayi2 yang baru lahir, masih bertali pusat.. malah masih berdarah di letakkan di pinggir sungai. di tempat pembuangan sampah.. dibakar hidup2.. malah ada yang menjual anak kecil itu untuk di buat MAKANAN!! sangat tak berhati perut! sekurang kurangnya org zaman jahiliah dulu membunuh bersebab. tapi org zaman sekarang?? sebabnya adalah... "SAYA MALU! ANAK INI ANAK LUAR NIKAH! " bodoh tak? dah tau malu.. buat ape kau buat mende alah tu?? tak bole ke ko suruh je laki tu dtg minang pastu esoknye kowunk nikah? kan dah lepas dose? sungguh tiada menggunakan akal! kucing yg tade akal pown pndai. dia takdelah jilat air kencing dia sendiri.. katenye jijik! hoho~ so.. kowunk2 yg berkenaan ni spesies ape yea??

zaman dulu-dulu : aku bace buku sirahkan.. zaman jahiliah dulu2 setiap kabilah akan bergaduh, berperang dan sebagainya demi mendapat harta dan kuasa.. kiranya.. perang2 ni dah jadi satu kemestianlah..

zaman sekarang : apa bezanya parti2 yg ada kat dunia ni? bergaduh2.. bermusuh-musuh. menfitnah dan sebagainya demi mendapat kuasa? apa bezanya perang2 yg sering terjadi kat dunia ni dgn perang2 yg terjadi antara kabilah2 tersebut?? rasenya takde.. so.. kowunk2 yang berperang, bergaduh, bermusuh, menfitnah demi kuasa ni.. SAMA LAH MCM ORG BODOH! oppss! kasar pulak.. i mean.. ORG JAHILIAH.. (ala.. mksudnye same je..)

stakat ni.. sampai situ jelah contoh2 yang aku bagy.. kalau tak puas ati.. pegy report kat ALLAH!
oh yea.. ada satu lagy yang aku tak puas hati.. negara ni dikatakan NEGARA ISLAMKAN?? knp eh undang2 tak dijalankan seperti undang2 islam? contohnya.. orang yg berzina dilemparkan batu.. aku rase.. gerenty lah negara ni bebas dari pembuangan bayi luar nikah.. knp yea.. orang2 yang mencuri tidak di potong tgn? gerenty negara ni takde peragut, pencuri, penceroboh n so what everlah! sebab aku pernah terdengar , ALLAH berfirman.. sekiranya hukuman ALLAH itu dijalankan tanpa belas kasihan, maka amanlah sesebuah negara..

aku teringin nak tanye seseorang yg berkaitan tentang perkara ni.. haish.. tp sape lah nak layan aku ni.. cuma seorang budak berumur 15 tahun.. huhu~ sudah tentu cara pemikiran aku dianggap kolot..

Tiada ulasan:


_________________ ____
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

wibiya widget