PAKCIK MAKCIK COMEL

Selasa, 21 Jun 2011

Islam kini dan Islam dulu tak sebulu~

Assalammualaikum.. as intro, aku nak cakap.. aku baru je balik dari kampung... semalam lha.. huhu~ penat gila r! sebelum balik tu, sempat gak la singgah bukit larut.. mandi2 kat situ. best gila! walaupun aku hampir lemas..ehem.. gila dalam arh!!

ok2.. go to the main topic, aku nak cerita pasal title kat atas tu.. tapi sebelum tu, aku nak  minta maaf kalau ada menyinggung sesiapa.. sebenarnya, aku ada baca satu kisah ni.. tentang penagih dadah yang menjadi ahli kat gereja.. asal cerita dia ni penagih dadah lepas tu pihak gereja ambil dia, rawat dia n jaga dia. lepas dia sihat, dia jadi ahli kat situ. dia yang membersihkan tempat tu.. dia yang jaga tempat tu sedangkan dia tu adalah Islam sebelumnya.

jadi aku terfikir.. kenapa Islam tidak mengamalkan ajaran yang sebetulnya sedangkan 'prihatin' itu adalah ajaran Islam. 'kasih sayang' itu adalah ajaran Islam dan 'bantu membantu' juga ajaran dari Islam? korang perasan tak.. banyak orang Islam yang murtad.. kenapa? sebab sifat2 yang tadi tu, sekarang ni kurang dalam masyarakat Islam. kalaupun sebenarnya kita ada mengamalkan sikap prihatin, kasih sayang dan sebagainya, kenapa semua tu tak menonjol?

korang perasan tak.. zaman sekarang ni.. ustaz ustazah (tak semua) sebenarnya banyak mengomen.. bukannya memberi nasihat? bila dia lihat sseorang tu melakukan kesilapan atau dosa dia akan cakap..

'ha! dia tu jahat!'

kemudian mereka lari dari dia. takmau dekat2 dengan dia.. apa salahnya kalau kita pergi dekat orang yang buat salah tu, nasihat dia? ini tidak.. kita burukkan lagi dia.. kita cerca dia.. kita jaja cerita tentang dia.. mana pergi semangat prihatin dan kasih sayang dalam diri seorang Islam?

maaf kalau aku menyinggung.. tapi sepatutnya, mereka ni kenalah faham apa sebenarnya function seorang ustaz dan ustazah ni. mereka sepatutnya menjadi pembimbing.. bukannya pengomen yang mengatakan semuanya salah.. bukan ustaz dan ustazah je.. semua orang pun sama.. semuanya nak ikut kepala sendiri je.. sepatutnya kita ni saling berganding bahu.. ini tidak.. kau ke timur, aku ke barat..

sekali lagi, aku minta maaf kalau ada menyinggung.. aku just menyampaikan pendapat aku je~ nak luah depan2 aku tak berani.. hehe~ so.. luahkan la ka sini.. untung2, adalah sorang ustaz atau ustazah yang baca apa yang aku conteng kat sini~


~LEAVE ME A COMMENT SO THAT I KNOW WHO R MY READER~

Tiada ulasan:


_________________ ____
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

wibiya widget