PAKCIK MAKCIK COMEL

Ahad, 10 April 2011

PUTING SUSU PUN DAH RM 2.OO..

assalammualaikum! korang pernah tak rasa.. putus asa?? sebab hidup yang rumit? hidup ni.. susah.. semuanya duit.. nak masuk tandas pun duit.. puting susu pun dah dua ringgit.. belum masuk susu.. pampers.. baju tu semua..  haishh.. itu baru utk budak kecik.. bila makin dewasa.. makin bnyaklah duit melayang..

kalau pada orang cina dorang akan cakap, 'tak apa... pelaburan masa depan..' miskin ke.. kaya ke.. tetap jawapannya sama.. macam tu jugak orang singh.. tengok.. berapa ramai kuantiti mereka kat malaysia ni.. sikit je.. tapi kualiti mereka tinggi! sebab.. doarang mengamalkan prinsip ni :

'biar kurang kuantiti asal lebih kualiti.'

apa yang kualitinya??? jom tengok Karam singh walia tu.. sapa yang tak kenal dia? orang2 kerajaan sangat takut kalau dia bersuara! sebab apa? sebab kalau dia bersuara semua susah! tapi, rakyat senang. sapa dia orang melayu yang mampu buat macam ni?


bila bercakap.. pantun dan peribahasa je yang keluar. padahal tu bahasa melayu.. budak2 melayu nak fikir pantun pun susah. peribahasA? rujuk kamus dulu.. tak percaya?? tanya lah diriku.. 

oppss! aku bukannya negative sangat. aku cakap apa yang benar. aku pun sayang gak en bangsa nenek moyang aku. tu sebab aku cakap benda ni. sebab aku rasa 'kualiti' tak lagi melambangkan bangsa yang berjaya. biar kita kuasai dunia dengan minda dan ilmu. aku yakin.. semua orang pun nampak apa yang aku nampak. 

ok.. kembali semula kepada cerita hidup.. kesimpulannya.. hidup ni. tanpa ilmu.. tak ada guna.. ilmu tu macam2. berlambak.. kau pilih je mana yang kau nak. bila tak ada ilmu, jangan harap kau nak dapat duit. bila tak ada duit.. macam mana nak hidup? korek tong sampah lah jawabnya. 

~LEAVE ME A COMMENT SO THAT I KNOW WHO R MY READER~

Tiada ulasan:


_________________ ____
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

wibiya widget