PAKCIK MAKCIK COMEL

Khamis, 7 April 2011

ASAL USUL KAHWIN LEBIH DARI SEORANG

Assalammualaikum..

sekarang ni.. aku nak cerita pasal.. kahwin lebih daripada satu. ternyata.. ramai yang menyalahkan Islam kerana membenarkan orang lelaki mengahwini lebih daripada 1 orang wanita.. dulu, aku ada sorang cikgu ni. dia cerita tentang asal usul kahwin lebih daripada satu. dan mengapa Islam menghalalkannya..

asal usul kahwin lebih ni bermula pada zaman sebelum kedatangan Islam lagi. tak silap aku.. bermula daripada keturunan raja. tapi, dorang bukannya bernikah.. korang tau kan tentang istilah ' dayang'? ha! dalam satu istana tu ada beratus dayang dan raja bebas untuk meniduri yang mana satu pun.. **dah kira macam zina je...

disebabkan.. zina ni makin berleluasa maka Allah benar kaum lelaki untuk menikahi 4 orang wanita mengikut kemampuan.. so.. bila dah jadi macam ni, berkurang lah zina ni kan.. dan keturunan seseorang tu pun dapat dikenal pasti.. tak ada lagi istilah anak haram..

tapi sekarang.. agama Islam dipersalahkan sebab menghalalkan perkara ni.. terutamanya pihak wanita. yelah.. laki dorang kena kebas kan.. tapi bayangkan.. kalau Allah tak membenarkan lelaki kahwin lebih dari seorang.. korang rasa.. apa yang terjadi?? ntah2 korang pun tak tau laki korang duk tengah ehem2 dengan anak jiran sebelah..

ramai wanita mengatakan.. dirinya teraniaya bila sang suami menikahi wanita lain. tapi korang tau tak.. Allah tu maha pemurah. Dia mewujudkan hubungan persaudaraan antara korang dengan wanita lain. kalau korang boleh berbaik baik antara satu sama lain.. kerja rumah pun boleh siap dengan cepat.. kira macam agih2 kan kerja lah..

aku seorang perempuan dan bakal menjadi isteri orang.. **gatai.. baru budak sekolah.. haha~ aku tak tau lagi perjalanan hidup aku.. tapi bagi aku.. berkahwin lebih drpd satu ni memberikan kelebihan pada kedua dua pihak. **adik aku cakap.. aku ni rupa org tak ada perasaan je.. haha~ macam ni la.. serahkan pada Allah saja lah.. ingat.. apa yang datang satu pengurniaan apa yang pergi satu pengorbanan~

P/S : KALAU ADA SALAH SILAP OR PEMBETULAN.. SILA INFORM K~

~LEAVE ME A COMMENT SO THAT I KNOW WHO R MY READER~

2 ulasan:

Bro Fit berkata...

apa yang diaturkan oleh Allah itu adalah yang terbaik..

GadisGula-gula berkata...

btoi tu btoi..


_________________ ____
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

wibiya widget