PAKCIK MAKCIK COMEL

Sabtu, 26 Mac 2011

FAKTA FAKTA DUNIA!

assalammualaikum..  siapa yang sukakan fakta?? meh baca sini cepat.. hehe~ best3


* Sinaran kosmik daripada bintang-bintang yang berlanggar boleh menghasilkan bahan berbahaya kepada muka bumi. Saintis mendakwa sinaran itu yang juga dikenali sebagai radiasi boleh menyebabkan hidupan pupus dan menghasilkan spesis baru melalui proses mutasi (perubahan genetik). **samalah macam kesan nuclear.


* Apabila seseorang bercakap, secara purata 300 titisan air liur akan keluar dalam tempoh seminit iaitu kira-kira 2.5 titisan bagi satu perkataan. **yo yo ooo je~


* Dalam secawan kopi terdapat lebih daripada 1,000 jenis bahan kimia. **erkkk??? luckly aku tak minum kopi! yek yek!


* Orang yang menggunakan tangan kanan hidup sembilan tahun lebih lama daripada mereka yang kidal. **hidup mati di tangan Tuhan... 





* Secara purata seseorang menghabiskan masa selama 2 tahun bergayut di telefon sepanjang hayatnya. dan orang yang tak ada telefon.. tak pernah bergayut~ ngeee


* Secara purata, seseorang minum 8,000 gelen air sepanjang hidupnya. **berapa banyak yE??


* Di serata dunia, yo-yo adalah sejenis permainan tetapi di Filipina , ia merupakan senjata merbahaya. **haha! korang kalau pergi filipina.. bawak lah yoyo k.. gerenti tidur lokap!


* Hanya terdapat empat buah negara di dunia bermula dengan abjad D iaitu Denmark, Dominica, Djibouti dan Republik Dominica. **???? 


* Setiap tahun, Selat Inggeris yang memisahkan England dan Perancis melebar sebanyak 300 milimeter.


* Nama semua benua bermula dan berakhir dengan abjad yang sama iaitu huruf A. **aku g cari kejap.. betul ke...


* Manusia hanya menggunakan 10% daripada otaknya untuk berfikir; selebihnya untuk aktiviti lain atau mencetuskan pergerakan luar kawal. ** patut pown...............

* Ketika bersin, semua organ dalam badan tidak berfungsi termasuk jantung. cuba korang bersin sambil buka mata.. boleh tak??



*manusia NORMAL tak boleh jilat siku sendiri.. try tengok!

* Kerosakan otak akan berlaku jika suhu badan meningkat melebihi 41 darjah Celcius. ** luckly malaysia suhu dia rendah..



* Badak air mampu berlari lebih pantas daripada manusia. **WOWWWW!!! jom lumba lari encik badak air?? 


* Ngauman singa boleh kedengaran sejauh tiga kilometer. ** maknanya.. kalau singa berada kat sekolah aku... aku boleh dgr sampai kat rumah?? perghhh!!


* Tiram boleh mengubah jantinanya beberapa kali sepanjang hayatnya. **sedapnya tiram kat atas tu


* Dianggarkan 80 peratus haiwan di muka bumi adalah serangga. **macam tak caya je....

* Ratu anai-anai boleh hidup selama 500 tahun dan menghasilkan 30,000 telur setiap hari. **BIAr BETIKKKK???????


* Andai kesemua bungkah air batu- dianggarkan 23 juta kilometer padu - di dunia cair pada satu ketika, kandungan air lautan meningkat 1.7 peratus. Peningkatan yang sedikit ini bagaimanapun menaikkan paras air sehingga 60 meter daripada yang sediada. Jika ini berlaku, sebahagian besar tanah daratan di dunia akan berubah menjadi lautan.


* Jambatan gantung dekat Lapangan Terbang Antarabangsa Haneda, Jepun dikatakan paling panjang di dunia. Berukuran 124 meter panjang dan 4 meter lebar, bahagian tengah bersambung untuk memudahkan ia diangkat apabila kapal lalu di bawahnya. Kos pembinaan adalah lebih murah daripada membuat terowong bawah laut.


banyak lagi fakta menarik yang kita tak tau.. rajin2 lah search!! mesti korang tergamam punye..
~LEAVE ME A COMMENT SO THAT I KNOW WHO R MY READER~

4 ulasan:

LaYar_LaRa berkata...

pelik tapi benarrr...:d

hans berkata...

yoyo merbahaya dkt Philippines ke?
baru tau
tq2

Tanpa Nama berkata...

patut ler aku xleh makan tiram dan keluarganya....:b

GadisGula-gula berkata...

la... awat pulak tak boleh makan????? pelik ni..


_________________ ____
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

wibiya widget