PAKCIK MAKCIK COMEL

Khamis, 24 Februari 2011

[RESIPI] KUNG PAO CHIKEN

Assalammualaikum.. jom masak kung pao chiken??? menu chinese ni! sekali skala kita try lah makan masakan dari bangsa lain pulak kan.. bosan lah asyik masakan sama je... jom! kau masak, nanti kita makan sama2 k.. haha~


bahan-bahan :

2 sudu besar sos tiram
1 sudu kecil tepong jagung
sekeping dada ayam (saiz kecil) dipotong kecil
Cara:- goreng hingga ayam masak tapi tak perlu garengkan, ketepikan.


*Perapkan bersama 15minit:


Bahan Sos disatukan:

1/4 cawan air pati ayam
1 sudu besar kicap manis
2 sudu besar sos cili bawang putih
1 sudu besar gula/madu pun boleh
1 sudu kecil garam
1/2 sudu kecil tepong jagung.

Bahan Tumis:
1 sudu besar minyak bijan + 1 sudu besar minyak biasa
8 biji cili kering atau 3sudu besar dry chili flakes
2 biji bawang putih*
Halia muda sebesar ibu jari* dihiris
1/3 cawan kacang gajus yang telah dipanggang.

Cara-cara: 



Tinggalkan 1 sudu besar minyak ayam tadi dan campur minyak bijan,panaskan dan tumis bawang putih dan halia hingga layu kemudian masukkan cili kering, tumis hingga cilli sedikit gareng. Masukkan bahan sos dan masak hingga sedikit pekat dan naik bau. Masukkan isi ayam tadi dan gaul rata selama 5 minit kemudian masukkan gajus dan kacau untuk sebatikan. 

TARAAAAA!!!
dah siappp!!


NYAM NYAM NYAM!!! 
JOM MAKAN SAMA2??

~LEAVE ME A COMMENT SO THAT I KNOW WHO R MY READER~

6 ulasan:

shahjiehan berkata...

wahhh..nkkkk nkkk...nnt dahmsk,jgn lupa jmput shah!!


jom baca dan komen ! !shahjiehan [dot] com ! !: Cekalnya hati seorang isteri.

GadisGula-gula berkata...

la.... kite suro dye masak.. kita nak tumpang sekaki.. dye suro kita masak pulak.. adess

sekamar rindu berkata...

salam...

tak penah dengar menu kung pao chiken nih..:)

tapi besttt..

Novelgurl berkata...

salam..wah sedapnya ! nyum3

Novelgurl berkata...

salam..wah sedapnya ! nyum3

GadisGula-gula berkata...

sedap kan sekamar rindu n novel gurl.. nyam nyam nyam.. nanti kalau korang dah masak.. jgn lupa tau post kat saya~ haha~


_________________ ____
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

wibiya widget