PAKCIK MAKCIK COMEL

Ahad, 26 Disember 2010

RENUNGAN HAMBA

assalammualaikum...

aku ada special post hari ni. walaupun entri kali ni dah lama dan hampir semua org tau, aku tetap nak post! sebab, entri ni tak pernah luput atau orang kata... mati tarikh!

aku tgh syok2 dengar lagu nashid, sekali terdengar lagu renungan hamba.. err.. bukan lagu kot~ tapi lebih kepada ceramah barang kali!

___________________________

karya asal : renungan hamba

ditaip sebijik sebijik oleh : G3 (aku taip sendiri sambil dengar apa yang dia kata! aku tak copy walaupun dah berlambak kat internet supaya aku tak lupa...)

selalu.. kusesali dosa..
selalu.. kuulang kembali..
dan kau masih..
memberi kebahagiaan
kubukan hamba pilihan

Allah berfirman
wahai manusia,
aku heran pada orang yang yakin akan kematian
tapi ia hidup bersuka ria



aku heran padA org yang yakin akan pertanggunggjawaban segala amal perbuatan di akhirat
tapi ia asyik  mengumpulkan harta benda



aku heran pada orang yang yakin akan kubur,
tapi ia tertawa terbahak bahak



aku heran pada orang yang yakin akan adanya hari akhirat,
tapi ia menjalani kehidupan dengan bersantai santai.

aku heran pada org yang yakin dgn kehancuran dunia,
tapi ia megah dirinya.



aku heran pada yg jelek tua, yg bodoh dalam soal moral
aku heran pada bersuci dgn air
sementara hatinya masih tetap kotor



aku heran pada orang yg sibuk mencari cacat dan aib orang lain,
sementara dia tidak sedar sama sekali terhadap cacat yg ada pada dirinya



aku heran pada orang yg yakin bahwa Allah sentiasa mengawasi perilakunya,
tapi ia berbuat durjana.



aku heran pada orang sedar akan kematiannya
kemudia dia tinggal dalam kubur seorang diri,
lalu dibentangi pertanggungjawaban seluruh amal perbuatannya..
tapi ia mengharap belas kasihan dari orang lain


sungguh tiada tuhan selain aku,  dan muhammad adalah hamba dan utusan-KU

Allah berfirman,
Aku bersaksi bahwa tiada tuhan selain Aku, tiada sekutu bagiKu, dan muhammad adalah utusanKu.
barang siapa tidak mahu menerima suratan nasib yang telah Aku putuskan,
tidak bersabar atas segala cubaan yang Aku berikan
tidak mahu berterima kasih atas segala nikmat yang Aku curahkan..
tidak mahu menerima apa adanya ats segala yg Aku berikan
maka sembahlah tuhan selain Aku
(mcm mna nak sembah selain DIA sdangkan TIADA SEKUTU BAGINYA??
bodohlah org yang tidak memahami PERLIAN ALLAH ni~)

barang siapa yang susah atas urusan dunia,
sama saja ia marah kepadaKu
barang siapa yang mengadukan musibah yang menimpa dirinya pada orang,
ia sungguh sungguh berkeluh kesah padaKu
barang siapa tidak bertambah tingkat penghayatan keagamaannya
sungguh ia dalam keadaan berpura
brg siapa yang berada dalam berpura
kematian adalah jauh lebih baik baginya



selalu.. kusesali dosa..
selalu.. kuulang kembali..
dan kau masih..
memberi kebahagiaan
kubukan hamba pilihan


Allah berfirman
wahai manusia
terimalah anugerah yang Aku berikan dgn lapang dada
maka engkau tidak akan berharap pada pemberian orang lain.
tinggalkanlah rasa dengki,
maka engkau akan terhindar dari kegelisahan hidup
hindari perbuatan haram maka engkau aman dari kerancuan dalam keraguan

barang siapa yang mampu menjaga diri dari membicarakan kejelikkan orang lain,
maka kecintaanKu akan Ku anugerahkan kepadanya.
barang siapa yang mengisolasikan diri kerumun orang,
maka ia terhindar dari pengaruh jeleknya
barang siapa yang mampu membatasi diri dari bicara yang tidak ada gunanya,
itu menandakan kematangan akalnaya
barang siapa menerima dengan lapang dada pemberian Allah yang sedikit,
maka ia penuh percaya kepada Allah

Allah berfirman,
wahai manusia
barang siapa yang berduka kerna persoalan duniA
maka ia akan jauh dari Allah, kian nestapa didunia, dan semakin menderita di akhirat
Allah akan menjadikan hatinya dirundung duka selamanya
kebingunggan yang tak berakhir,
kepapa yang berlarut larut,
dan angan angan selalu mengusik ketenangan hidupnya.

wahai manusia,
hari demi hari usiamu kian berkurang,
sementara engkau tidak pernah menyedarinya.
setiap hari aku mendatangkan rezeki kepadamu,
sementara engkau tak pernah memuji Ku
dgn pemberian yang sikit,
engkau tidak mahu lapang dada.
dengan pemberian yang banyak
engkau tidak juga merasa kenyang

wahai manusia
setiap hari Aku mendtgkan rezeki utkmu
sementara setiap malam malaikat datang kepadaKu dengan membawa catatan amal jelekmu
engkau makan dengan lahap rezekiKu,
namun engkau tidak segan segan pula berbuat durjana kepadaKu

Aku kabulkan jika engkau memohon kepadaKu,
kebaikkanku tidak putus putus untukumu
namun sebaliknya,
catatan jelekmu sampai kepadaKu tidak henti.

Akulah perlindung terbaik untukmu,
sementara kau hamba terjelik bagiKu.
kau rauf segala apa yg Kuberikan untukmu,
Kututupi kejelikkan demi kejelikkan yang kau perbuat secara terang terangan,
Aku sungguh sungguh malu kepadamu,
sementara engkau tidak pernah malu kepadaKU

kau melupakan diriKu, dan mengingat yang lain,
kepada manusia engkau merasa takut,
sedangkan kepadaKu engkau merasa aman aman saja.
kepada manusia engkau takut dimarahi,
tetapi kepada murkaKu,
engkau tak peduli.
_________________________________

tamat sudah~ huhu~ penat aku stop mp3 ni berulang kali. tapi rasa puas melampau! haha~
amacam?? ada sedikit kesedaran???


"barang siapa tidak bertambah tingkat penghayatan keagamaannya
sungguh ia dalam keadaan berpura
brg siapa yang berada dalam berpura
kematian adalah jauh lebih baik baginya."


siapa yang tak ada kesedaran tu, baik mati je~ macam firman Allah kat atas ni~ hehe~
terima kasih sebab sudi membaca. semoga bertambah ilmu kita ye! amin~

4 ulasan:

ferry berkata...

wah..semangat akak kita ni..


thanks for sharing

Gadis~Gula~Gula berkata...

@ferry
haha~ welkem ye~ thx coz sudi bace!!

hans berkata...

nice entry weih
bagus2

P/S : 5 Perkara Yang Aku Tak Suka Bila Terperangkap Gara - Gara Kesesakan Jalan Raya

Gadis~Gula~Gula berkata...

@hans
thx cozz bce ye~


_________________ ____
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

wibiya widget