PAKCIK MAKCIK COMEL

Jumaat, 15 Oktober 2010

ELAKKAN PENYAKIT * * * * * * * !!!!!

assalammualaikum to all readers!!! hari ni.. aku nak cite sket psal..1 penyakit ni! penyakit pe ea?? nak tau?? 
sini aku bgy tanda2 penyakitnye dulu.. pastu baru aku bgy tau name penyakit dye..

5 perkara perlu dirisaukan :

* kelesuan
* aktiviti jadi terhad
* dada terasa sesak!
* buku lali bengkak!
* sesak nafas!

kalau korang ade tanda2 di atas ni.. cepat pegy jumpe doktr yea!! sebab!! anda sekarang berada dalam zon BAHAYA!! dapatkan rawatan dr pakar DENGAN SEGERA!!! ingat!! SEGERA!!! 

ok.. sekarang.. aku nak cerita pula pasal asal usul penyakit.. penyakit ni macam manusia jugak.. ada asal usulnya.. penyakit ni bergantung pada tekanan darah! sekiranya tekanan darah korang tinggi, korang BERISIKO TINGGI untuk hidup bersama penyakit ini.. patutla org kaya2 selalu dapat penyakit ni.. HIGH BLOOD PRESSURE rupanya.. so.. JANGAN SELALU MARAH2 & TERTEKAN YE!! SENTIASALAH SENYUM!!

SUSAH LA KALAU NAK CERITA PASAL PENYAKIT NI~ so.. aku bagy tau awal2 lah apa nama dye.. nama dye adalah... jeng jeng jeng.. SAKIT JANTUNG!!  jantung manusia terdiri drpd serabut2 otot khusus yang bekerja untuk mengepam darah! apabila otot jantung tidak mendapat bekalan darah yang cukup, seseorang dikatakan meghidap SAKIT JANTUNG! 

Antara penyebab bekalan darah ke otot jantung tidak cukup ialah saluran darah menjadi sempit kerana dinding sebelah dalam saluran darah dipenuhi LEMAK (KOLESTROL)

sakit jantung ni digambarkan sakit yang teramat sangat di bahagian dada selama lebih kurang SETENGAH JAM kemudian akan menjalar ke tangan kiri dan rahang..  pesakit akan merasa sesak nafas dan takut...

sebab sebenar sakit jantung ni adalah apabila sebahagian otot jantung mati disebabkan oleh salur darah yg TERSUMBAT (lemak oh lemak)!! lagy besar salur darah tertutup, lagy bahaya keadaan pesakit! dan.. sekiranya salur darah ditutup sepenuhnya.. maka pesakit akan merasa sakit pada bahagian dada akibat KEROSAKKAN OTOT JANTUNG!

antara faktor penyebab yang lain adalah ASAP ROKOK! asap rokok ni menyebabkan darah mudah beku, menggalakkan lemak melekat kat jantung, kurangnya oksigen dalam darah dan darah tinggi! SO! PADA RAKYAT MALAYSIA!! HISAPLAH ROKOK BANYAK2! cipta rekod dunia,
"NEGARA PALING BANYAK KEMATIAN AKIBAT SAKIT JANTUNG"
(jgn terkejut sekiranya anda adalah antara pencipta rekod dunia ni ye!)  

faktor lainnya adalah KURANG BERSENAM! (mcm aku je.. hehe)
sebenarnya.. bersenam ni penting untuk membaiki pengaliran darah dan berfungsi untuk menguatkan jantung! jadi, bersenamlah! (ingatan untuk aku juga!)

faktor seterusnya adalah kencing manis! sape menghidap kencing manis?? my parents!!! huhu~ well.. kita ni.. kalau dah ada penyakit, tak boleh nak buat apa dah.. satu satunya cara adalah berusaha MENGAWAL PENYAKIT TERSEBUT!! jgn biarkan penyakit yang mengawal anda!! (tiru ayat cikgu habibah)

ok.. sampai sini je lah yang aku boleh cite.. lagypown.. pengetahuan aku tentang penyakit ni tak berapa bagus.. aku tahu sikit2 je.. itupown dari sumber2 yang aku bace n rujukan kat nenek aku..
(dye hampir2 ade penyakit tuh! shhhh~ diam..jgn gtau dye aku gtau korang!)

tata~ salam.. selamat malam..


Tiada ulasan:


_________________ ____
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

wibiya widget